måndag, augusti 20, 2007

moviestar

Förra året var jag enlitenjävlastatist några månader under sommaren, det var när de filmade Marie Ljungstedts deckare här på ön. I år ringde de igen. Så klart jag sa jag JESS!

Mesta av tiden som statist går åt till att vänta. Ibland får man instruktioner om att gå på en viss signal, sätta sig ner och mima! (Låtsas att man pratar med någon). Inte bara en gång utan kanske tjugo gånger får man upprepa "rörelserna".

Dagens inspelning blir väl FYRA (4) minuter på duken. Och av de FYRA skymtar kanske SHE förbi en hundradels sekund! MEN, för det får jag FÖDA under en hel dag plus reda PENGAR i handen! De ni! Endast för att i princip lata mig, för det är ingen större ansträngning att vanka omkring några minuter på en dag.

Förra året bar jag den gula klänningen under en inspelningsdag. Då skulle jag gå 5 meter efter de "riktiga" skådisarna, men efter några sekunder vrålar regissören CUT! Allt stannar av och någon kommer fram till mig och ber mig att ta av skorna eftersom de LÄT! Jag hade slafs-skor på mig, slifs-slaps, slifs-slafs. Så i tre timmar gick jag barfota i grus och sten! Herregud! Dom kunde väl ha tagit någon annan tänkte jag! Men sa jag det?

( Kusin Monica var tackolov utan mobil då)

Andra bloggar om:

23 kommentarer:

Rollx sa...

Betalar dom bra för statist jobb ? Eller är lönen "äran" att få vara med i en film.

Anonym sa...

Coolt! Du hamnar kanske i Hollywood så småningom! Kram!

stella sweden sa...

rollx....
Allt är relativt jo...

För en uteliggare är säkert 500 plus massor med mat himmeriket på jorden för en dag;)


lottasöt...
jag kan hamna vart fan jag vill;)
KRAM!

Anonym sa...

Stackars dig! Gå barfota i tre timmar!

Hälsar skådisarna på er eller låtsas de inte om er statister?
/Patrik

Evalinn sa...

Du är alltså en *, jag visste det! Är det inte SVÅRT att låtsasprata?

stella sweden sa...

anonymepatrik...
Ibland nickar det lite till en om man varit med flera dagar. Men de är fokuserade hela tiden så jag begriper att de inte "ser"...


evalinn....
Väldigt svårt. det gälla att synka så att man inte pratar i mun på varandra;)

Anonym sa...

Åhhhh... vad spännande... låter ju jättekul... jag har alltid velat vara med på en filminspelning... ända sen den gången för massor av år sedan... då jag & en komps var med en hel dag (på skjutbanan) när det spelade in "Mannen på taket"

Det var riktigt spännande för ett par killar i 12-13 årsåldern att få se... när de sköt sönder både en polisbil och en polishelikopter :-)

Happas du får några trevliga dagar med filminspelningen och... sköt om dig !

Varma hälsningar från (en lite avundsjuk) Tierra

Anonym sa...

haha du borde ha klagat för arbetsmiljön! gör ju skitont att gå barfota i grus och sten! då är du nästan en liten kändis ju...kanske får be om en autograf ;)skit, varför ringer ingen MIG för? har all tid i världen att vara som statist/ en avundsjuk Pingla

Anonym sa...

Fasen vad kul att vara statist, jag vill också! Det där med skorna: Du får väl offra dig för konsten :)

Anonym sa...

Låter ju kul ju.. Tålamod har jag o liiite scenvana fniss
Behöver dom en till Hahaha.

Bilden..
Phantom Of The Opera.. Oj minnen minnen.. Såg den i kungliga huvudstaden för många år sen SÅ mäktigt.
Kram
XENA

stella sweden sa...

UjUj...

Tierra, inte avundsjuk heller? Det är ett "jobb" som alla andra. Lite slappare bara. men så klart väldigt roligt.


pinglan...Ja sheet, varför ringer ingen dig? Kanske är det så funtat att ju mer man har att göra desto mer blir det? Inte vet jag men i mitt fall verkar det vara så. Du får väl sätta igång och ha ont om tid, bygg om köket, riv ut golven eller vad som helst så ska du se att någon från ett filmbolag ringer ;)


dentatuerademamman....självklart offrade jag mig för konsten...gick ju där barfota, visserligen morrade jag tyst för mig själv, men she did it!

xena...bilden satte jag där just för att jag aldrig sett den! Endast lyssnat på den. Lyckliga dig!

Matilda sa...

jag vill också vara statist. jag vill också på gotland. jag vill också en himla massa...

stella sweden sa...

matilda...de är bare o göre!
;)

Cliff Hanger sa...

Jag har funderat på att leka statist några gånger. Tänkte att de stora filmhajarna skulle få upptäcka mig där. Sedan kan jag bli filmstjärna i Hållyvodd! Det verkar som att det är rätt okej att vara statist, enligt dig. Trevligt.

stella sweden sa...

She klagar inte mer än när hon får gå barfota i grus;)

Hållivaddå?

Anonym sa...

Vilken bra ide!! Jag ska ta mig fan göra om mitt liv nu precis som jag har planerat i ett par månader!!! Mitt liv KAN ju inte bli värre bara bätre och vägen till stjärnorna är klar!!!! Men ALDRIG att ni ser mig i ngt jävla sopåserie typ 'Lets Dance' eller 'BB' hihi glöm det! Det är bara Oscarnominerat som gäller här nu! / annars så kan ni sova gott, Pinglan

stella sweden sa...

Fan vad du börjat svära! Något som smittar?
;)
Kram på sig! Du får säkert en Åskar!

Anonym sa...

Svordomar smittas jättelätt :) fast igår var jag extremt irriterad :) är det egnetligen idag oxå... fast solen skiner och digeridoo spelas i bakgrunden (på cd då )

stella sweden sa...

Man kan skina som en sol o samtidigt svära som en borstspindare (som dom alltid säger på fiket när jag kommer in och dricker upp allt deras kaffe)

Ha en fortsatt bra o solig svärdag!

Anonym sa...

Hej kollega, jag har också en kort karriär som zombiefilmstatist :)

stella sweden sa...

Hej "kollega"!
Kul att du tittade in!

Blir väl att jag snokar in på din blogg och kikar lite :)

Anonym sa...

(on någon utmanar dej, bör personen skriva det i din blogg)

stella sweden sa...

Jaha, då vet jag det! Tack kollega!