torsdag, december 13, 2007

morr och gojuuuulgojuuul


Storbåten och jag med nya röda glasögon önskar alla en Goood Jul! She har 900 hästkrafter och gör 34 knop i blankvatten... (båten alltså, inte jag)

Det tippelitappar så mjukt mot jul och i år har jag, mannen och några till jouren på julafton och fram till nyårsafton klockan sjutton (17)....

(Äntligen! Bloggen har under ett par dagar ändrat färg från illgrönt till rosa till gult...puh vilken pärs det varit att få sidan vit som en snö, men nu så..)

Ingen glögg med alkohol i blir det..väseliväs...och inte ett enda glas vin på hela helgen! Det gör lite ont, det liksom svidelisvider lite grann i skinnet...att inte få sitta på julaftonskvällen med ett glas porlande vitt .... men...men... vi har ju frivilligt gett oss in i det här med sjöräddningen, så jag klagar inte, nejdå! Men jag borde kanske haft med på mina sju ynka önskningar att inget händer till sjöss under julaftonen? Inte för att jag är förtjust i allt som hör julen till, nejdå, den vill jag ju helst slippa...men nästan alla jag älskar kommer hit och eftersom vi inte ses så ofta så skulle det inte vara någon höjdare om larmet tjöt då, jag vill ju vara här med dom. Och de är vana att det ska vara juligt...men istället för gran så blir det en litenjävla enebuske med ljusnät på. Jess! Och jag kommer att i smyg minimera antalet tomtar. Bakning, godistillverkning och matlagning fixar andra. Såååååå skönt att slippa! Vad jag däremot är väldigt förtjust i är ljus! Ljus, ljus i massor...blinkeliblink...Ljusslingor hänger i klasar både ute och inne! Gula, vita och svarta! Blinkeliblink...så vackert! Så magiskt!

(She said - du ser, du har bara New York på hjärnan! Där blinkeliblinkar det överallt, högt, högt upp, ända upp till himmelen! Yehaaaa!)

Men, jag glömde att ta med på mina sju önskningar ett liiiiitet falsklarm? På juldagen kanske? Då ingen är här? Så att jag fick anledning att dra ut på sjön ett tag? Bara ett liiiiitet ett?

(Kusin Monica -smärt som ett ärt svingandes med piskan - på mobilen - toooo late to whish baby...)


Andra bloggar om:





46 kommentarer:

dentatuerademamman.com sa...

Nu fick jag fundera en stund ( alltid nyttigt med lite hjärngympa) Jag tänkte: Men är hon inte konstnär? Har de jour? Men sen kom förklaringen i att det är sjöräddningen du ska ha jour i.
Å herre gud, det låter läskigt tycker jag! Men ett viktigt jobb. Hoppas folk håller sig inomhus och inte vinglar ut i sina båtar när julsnapsen börjar kännas i benen. Jag skvallrade för Kenta att du tyckte att han sjöng bra, min man skrattade gott för Kenta missar masor i den jullåten.
Å andra sidan har ingen sagt att vers nr 8 (min man) är super. :)

Miss Upsey Daisy sa...

She ska ha stora applåder som har jour på självaste julafton.

She är en ängel!

stella sweden sa...

DTM...bra med lite järngympa så här före jul...konstnär..hmmm...
Det handlar nog mer om stora Roro-fartyg som kanske råkar ut för dåligt väder, eller att någon blir sjuk till havs, då får vi dra ut o hämta...
Jag tycker ändå att han var bäst! Trots missar!
;)

MUD...tackar o niger så det knakar i knäna!

Anonym sa...

Här ska det minsann bakas pepparkakor och göras godis.
Men det blir väl typ fredagen innan julafton.
Dagen innan ska det göras en hel massa annat.
Lagas mängder med god mat och pynta som en tok.
Jag och hunden går och väljer ut en gran som vanligt. Det är hans och mitt jobb..*ler*
Jag fullkomligt ÄÄÄÄÄLSKAR julen.
*även om den just i år inte blir som jag vill ha den* Men men man kan inte få allt..

Ha det gott vännen
Auriana

stella sweden sa...

Du har så rätt auriana....det blir inte alltid som man vill, man/kvinna får allt kompromissa lite, men om hjärtat finns med så ordnar sig allt...det bara är så...tisselitass...

Anonym sa...

Önskar dig ett litet falsklarm på juldagen...;)
/Patrik

Matilda sa...

Jag hade jättegärna haft ett jobb som gjorde att jag slapp julen så mycket som möjligt! Då hade jag kanske börjat uppskatta den igen...

Ni får väl fira dubbelt på nyårsafton efter klockan 17 då! :D

stella sweden sa...

Patrik....skicka upp en nödraket?

Matilda....har ett jobb som innebär att jag inte hinner med före julen!
;)
Du menar att kvinna ska dricka sig mer än full?
:D

Anonym sa...

Färgen kanske bara är julig? Så var inte så sträng nu...men bilden du fått hit är snygg! Bättre än den jag tog på kustbevakningens Cobra.Om du såg på programmet så såg du sjöbordarna våra och båtplatsen :)Och du snubbarna som seglat från Åstol då? hahhaa riktigt roliga nissar det!

Tankevågor sa...

Ta det försiktigt om du far ut på havet! Det är verkligen kallt där ute nu.

stella sweden sa...

Pinglan...jag misssar aldrig ett enda avsnitt!
Tralllallla...piiiipelipiiip!
;)

Londongirl...jess...we take care out there!
;)

Är på så gott humör! Begriper inte varför?

Kram!

Puman sa...

De viskar att det finns en skatt,
Långt ned på havets botten.
Jag undrar vem som fått den.

Jo, det var jag när jag fick dig
för du var den där skatten!
och jag blev glad som katten!

:)

stella sweden sa...

Det tisslas o tasslas
som av pumatassar
trallalla she sa
kan det va
att det är mig hon menar
att jag skulle va skatten...
det var som om natten
kom av sig helt o skenar
iväg ut över stock o stenar
ut i månens sken
o dääär...dääär stod en ren
som bockade
o skrapade med en hov
liksom lite lockade
sade, får jag lov
Trallallalala....

Haha! ;)

Anonym sa...

Kikar in lite snabbt innan matlagningen tar vid..
I dag har penseln gjort ett för mig VÄLDIGT ovanligt motiv..
Hämta *kraft* inne hos mig om du har tid o lust
Kramelikramen
Aurina

stella sweden sa...

Kramelikramen...
Det var som fanen...
Ett motiv som ger mig kraft...
Åhh, jag önskar jag haft...
Din tid att förfoga...
Då skulle jag ploga...
Bort alla dessa...
Som mig liksom pressa...
Att göra mer än jag förmår...
Fäller en stor tår...
För att du är en skatt...
Liksom Puman o Dewdrops som glatt...
Skojar,tisslar o tasslar...
Så det på nätterna under sängen rasslar...

Åhhhh...så dåligt, men jag övar inför julklappsrimmen!
;)

hänkan sa...

Oj, jour på julafton? Var rädda om er, tänker inte rimma i denna sena timma!
;)

stella sweden sa...

You just dit it!
;)

Cliff Hanger sa...

Vi är hjältar båda två. Jag ska jobba på julafton och du har jour. Det blir nog fint med en liten ainbusk. God jul!

stella sweden sa...

Javisst är vi!
Ainbuskar är stickiga och sega, men ack så vackra!
;)
God Jul!

Matilda sa...

Hipp hipp hurra för dig! Kolla din mail så får du se! ;)

Anonym sa...

Stärkande kramizar inför jul och allt annat..
FINNS!!

auriana

Anonym sa...

Då håller jag tummarna för att det blir en lugn natt!
God Jul På dig - och förresten, vem skulle inte vilja fira jul i NY???

stella sweden sa...

Matilda! Tack för utmärkelsen! Bloggvärldens bästa rimmare? Måste ju berätta för "övriga"...att jag vunnit första pris i Matildas Julrimstävling! Och nu får jag ett pris, ett handgjort julkort!
Åhh, så kul!
;D

Auriana! Jag kikar in strax och ser om du gjort någon ny galenskap, som att sitta på nätterna o drömma dig bort bland alla färger!
Kram!

Prudie! Då är vi två åtminstone...
Tack för tummar och God Jul!
;)

Anonym sa...

Längesen du skrev något? Hoppas allt är bra? Kanske bara julstressen som satt sig på dig?
Grattis till att ha vunnit första pris i en rimtävling!

Önskar dig en God Jul nu!
För det verkar inte som att du tänker komma med något nytt inlägg innan jul?

Kram/Patrik

stella sweden sa...

Jo! Du har heeelt rätt! Tror jag? Det kliar i fingrarna att få skriva....men...tiden, tiden den risslar förbi som ett 2tusen tåg, du vet de som går mellan Stockcity o Arlanda...och alla dessa rabbisar o kaniner som slagit sig ner här o KRÄVER mat...
;)
Tack o God Jul whish I you!

Ulf sa...

Tackar för en läsvärd blogg och önskar dig GOD JUL och ett litet falsklarm.

stella sweden sa...

Kul att du begriper och uppskattar det jag ibland svamlar om här i mitt universe....

;)

Ha en God Jul!

Matilda sa...

Ju mer jag tänker på det desto snyggare låter det med en en istället för en gran. En gran kommer i alla fall inte in i min lägenhet! Här är det granspärr och trekantljusstakar-man-har-i-fönstret-spärr.

stella sweden sa...

En en är alltid en en....som även kommer att få kolsvarta kulor! Och de luktar så gott!
Nej ingen jävla trekantsljusstake här heller...men om du läste så får den svarta o vita ljusgirlanger...såå vackert...man kan sitta o bara le åt allt som lyser...inga färger...bara svart och vitt...

Finns det plastenar?

Om nu det skulle bli "trendigt"?

(Tänker på alla som bor i storstäder o inte kan gå ut i skogen o hugga, nej, såga ner en enjävel)
;)

dentatuerademamman.com sa...

Är det här ett trick för att få massor av kommentarer? Jag menar, sätta in en tjusig god jul bild och se till att folk måste kommentera på det gamla inlägget.
Hm,ganska smart, du får massor av kommentarer på det här sättet. Två från mig till exempel, jag är längst upp också. :)
God jul och hoppas du slipper utryckning

stella sweden sa...

Hummm...neej...bara ren lathet!
;)
...jobbar o jobbar ända fram tills imorgonkväll...så tiden att göra något nytt blev lite knapp...och så VILLE jag ju ha med en hälsning från STORBÅTEN...ja...så det blev?

Pssst..visst är det väl kul med kommentarer?
Blinkeliblink...

Matilda sa...

Go jul!!! Hoppas vinsten hann fram i tid. Om inte är det troligen stockholmsterminalens fel, har personliga garantier på att kortet befann sig på väg till stockholm (för vidare transport till gotland) under torsdag natt.

Smällkarameller och snöänglar till dig!

Evalinn sa...

God Juuul! :-) Du får gotta dig åt att coolhetsfaktorn är gigantisk som livräddare, det är väl ändå bättre än både vin o glögg..?

rigg sa...

En riktigt God Jul på dig!

stella sweden sa...

Matilda....skumtomtar och stjärneglitter till dig....det kom fram! Kram!

Evalinn...Inget går upp mot Glögg o Vin! Go Jul!

Rigg....Du får en dos av lite stjärneglitter du med!

Miss Upsey Daisy sa...

God Jul SHE...

Hoppas att inget händer så att ni måste ge er ut och rädda!

Thomas sa...

Hej vännen !

Bara jag som är ute och smyger runt lite i cyberrymden denna söndagskväll... och även om jag hittils undvikit ämnet så kan jag väl inte längre låta bli att önska dig en riktigt GOD JUL !!

Varma hälsningar, Tierra

stella sweden sa...

Tack rara ni, ska ta mig en tur runt bloggvänner o hälsa på nu...

Anonym sa...

Du "sitter" länge på inläggen. Jobbar du för mycket kanske?
;)
"Gläns över sjö o strand, stjärna ur fjärran", my favorite Star!
Önskar dig en riktigt God Jul!
/Patrik

Det Mörka Hotet sa...

God Jul tillönskas dig och de dina: hoppas ni får en toppenjul - den bästa so far!


Samuel

PS Men, tusan, så svårt det var att finna din kommentatorsfält - den var ju dold liksom...! DS

Gagga sa...

Önskar dig den godaste av jular!

Puman sa...

Med stil och klass du nu kan höra, tal och sång uti ditt öra
Jag kan nu dig överallt nå bara du har BLOGGEN på :)

GOD JUL :)

stella sweden sa...

Patrik...nej jag springer ifrån dom!
God Jul!

Samuel....tänker ha en underbar jul! Tack!

Gagga....Detsamma till dig!

Puman...du tar dig, snart är du en mästerrimmerska!

GOD JUL!

Maria sa...

Goood Juuul på dig... önskas från de mörka, magiska och glimmande bergslagsskogarna...

Yehoo, giddiup baby - rock'n'roll!!!

stella sweden sa...

Tack raring...baby! Du är sååå söt i dina magiska lockar!

Anonym sa...

Julkram stumpan!